Budapest, Üllői út 101. +36 70 150 1737 hello@apndigital.hu

Mesélj el egy sztorit, és adj el bármit – A storytelling ereje a marketingben

Mesélj el egy sztorit, és adj el bármit – A storytelling ereje a marketingben

Olvasási idő: 5 perc

Miben rejlik a storytelling ereje? Gondolj vissza a legutóbbi reklámra, amit tényleg megjegyeztél. Nem a „40%-os kedvezmény a hétvégén” típusú volt, igaz? Valószínűbb, hogy egy olyan kampány maradt meg benned, ami megnevettetett, meghatott, vagy egy jó kis történetet mesélt el. Nos, ez az, amit storytellingnek hívunk a marketingben, és épp ezért lesz ez a blogbejegyzés hasznosabb neked, mint bármilyen unalmas hirdetési szöveg.

Merüljünk el együtt ebben a varázslatos marketingeszközben, és nézzük meg, hogyan teheted a sztorik segítségével felejthetetlenné a márkádat!

Mi is az a storytelling a marketingben?

Egyszerűen fogalmazva, a storytelling nem más, mint történetmesélés. De itt nem az esti mese varázslatos világáról van szó (bár az is jól jön néha), hanem arról, hogy a márkádat, termékedet vagy szolgáltatásodat egy jól felépített történetbe ágyazod. Az emberek nem szeretik, ha el akarnak nekik adni valamit, de imádják a jó sztorikat. Ha ügyesen összefonod a márkád üzenetét egy érzelmekkel teli történettel, azonnal kapcsolatot teremtesz a közönségeddel.

És miért fontos ez?

Az emberek sokkal könnyebben emlékeznek egy történetre, mint egy száraz tényre. Gondolj bele, ha egy termékről annyit mondasz, hogy „jó minőségű, olcsó és tartós”, az rendben van, de nem túl izgalmas. Ha viszont elmeséled, hogyan változtatta meg valaki életét, amikor megvette a termékedet – na, ott kezdődik a varázslat.

A storytelling alapjai: A klasszikus struktúra

Akár hiszed, akár nem, minden jó sztorinak van egy logikus felépítése. Nem kell, hogy Spielberg legyél, elég, ha követed az alapvető elemeket:

1. Hős (a közönséged)

Bármennyire is szeretnénk, a főszerep nem a termékedé – hanem a vásárlóidé. Ők a hősök, akik valamilyen kihívással néznek szembe. Talán nehezen találják meg a tökéletes cipőt, ami elég kényelmes egy maratonra, vagy küzdenek az időhiánnyal, és gyorsabb vacsoramegoldásra vágynak. A sztori rólad szól – de nekik!

2. Konfliktus (a probléma)

Minden jó történetnek van egy konfliktusa, nem igaz? Luke Skywalker Darth Vaderrel küzd, a hobbitok pedig Szauronnal. Nos, a te közönséged is küzd valamivel. Ez a probléma lehet bármi, amit a terméked megold: kényelmetlen cipők, rossz közérzet, unalmas hétköznapok… A konfliktus az, ami életet visz a történetbe.

3. Megoldás (a te terméked, szolgáltatásod)

A hős (vásárló) eljut a mélypontra, amikor úgy tűnik, hogy nincs kiút, de ekkor lép közbe a te terméked, szolgáltatásod ami megoldja a problémát. Itt jön a képbe a marketinged lényege: megmutatod, hogyan segít a terméked vagy szolgáltatásod a hősnek elérni a céljait, legyőzni a kihívásait, vagy csak boldogabbá válni.

 4. Happy end (boldog ügyfél)

Minden jó sztori boldog véggel zárul (jó, talán nem minden, de ebben az esetben muszáj!). A vásárló megoldja a problémáját, és az élete jobb lesz a te termékednek köszönhetően. Ez az, amire a közönséged vágyik: látni, hogy a te márkád segíthet nekik is boldogabbá válni.

Hogyan működik a storytelling a marketingben?

Most, hogy ismered a történet alapjait, nézzük meg, miért is hatékony a storytelling! Az agyunk szeret történeteket hallani. Ha egy sztorit hallunk, az érzelmeink is bekapcsolnak, és jobban kötődünk a hallottakhoz. Sokkal könnyebben megjegyezzük, mint egy unalmas listát az előnyökről és specifikációkról.

A storytelling ezen felül lehetőséget ad arra is, hogy értéket közvetíts. Ha egy történetben a te terméked nemcsak megoldja a problémát, hanem közben érzelmileg is közelebb hozza a márkádat a közönségedhez, akkor hosszú távú kapcsolatot építesz.

 Egy kis pszichológia

Amikor egy történetet hallunk, agyunk oxitocin nevű „jóléti hormont” termel. Ez az a hormon, amitől kötődést érzünk mások iránt. Ezért, amikor valaki elmesél egy történetet, ami hat ránk, hajlamosak vagyunk kötődni a márkához is, ami mögötte van. Egyszerűen fogalmazva: ha sikerül érzelmi kapcsolatot teremtened, akkor a vásárlóid nemcsak megjegyzik a termékedet, de nagyobb eséllyel is választanak téged a jövőben.

Storytelling példák: Így csinálják a nagyok

1. Coca-Cola – „Open Happiness”

A Coca-Cola márkáját nem kell bemutatni, ugye? A „Open Happiness” kampányok mögött mindig egy egyszerű történet áll: emberek boldogságot osztanak meg egy üveg kóla mellett. Nem az ital a lényeg, hanem az élmény, amit a kóla nyújt. Ezt a sztorit elmesélték nekünk sokféle formában – legyen szó karácsonyi családi pillanatokról vagy nyári fesztiválokról. Az üzenet mindig az: ha kólát iszol, a boldogság is veled lesz.

2. Nike – „Just Do It”

A Nike zseniálisan használja a storytelling erejét. A „Just Do It” kampány mögött mindig ott van egy hős: valaki, aki leküzdi a kihívásait, aki kitartó, aki nem adja fel. A Nike nem cipőket és ruhákat árul – a Nike a kitartás, a siker és az önmagunk legyőzésének történeteit meséli el. Ezek a sztorik arra inspirálnak minket, hogy mi is kicsit jobbak legyünk. És miben lehetne ezt jobban megtenni, mint egy pár új Nike cipőben, ugye?

3. Airbnb – „Belong Anywhere”

Az Airbnb nem csupán szállásokat kínál. Az üzenetük az, hogy bárhol a világon otthonra találhatsz. A kampányaikban mindig az emberek állnak a középpontban: a vendéglátók és a vendégek, akik történeteket osztanak meg arról, hogyan találtak barátokra és élményekre a világ különböző részein. Ezzel azt az érzést közvetítik, hogy az Airbnb-vel nemcsak helyet bérelsz, hanem közösséget is találsz.

Hogyan kezdj neki a storytellingnek?

Most, hogy már megvan a recept a jó sztorihoz, itt az ideje, hogy te is elmeséld a saját történetedet!

1. Ismerd meg a közönséged!

Kik ők? Mik az álmaik, a félelmeik, a problémáik? Minél jobban ismered a közönségedet, annál könnyebb lesz olyan történetet mesélni, amivel tudnak azonosulni.

2. Találd meg a konfliktust!

Milyen problémára nyújt megoldást a terméked? Ez lesz a történeted központi konfliktusa. Gondolj a vásárlóid mindennapi kihívásaira, és mutasd meg, hogyan tudod őket segíteni.

3. Meséld el, hogyan oldja meg a terméked a problémát!

Ne félj érzelmeket használni! Mutasd meg, milyen hatással van a terméked az emberek életére. A száraz tények helyett mesélj emberekről és élményekről.

4. Ne felejtsd el a boldog véget!

A vásárlóid szeretnék látni, hogy a történet végén minden jóra fordul. Ha megmutatod, hogyan tette boldogabbá valaki életét a terméked, az segít nekik elképzelni, hogy ők is ugyanilyen elégedettek lesznek.

Zárásképp

A marketingben a storytelling nem csupán trend, hanem egy erős eszköz. Egy jól felépített történet lehetőséget ad arra, hogy mélyebb kapcsolatot építs ki a közönségeddel, és hosszú távon lojális vásárlókat szerezz. Szóval ne félj történeteket mesélni – mert ha elég jól csinálod, az emberek nem csak meg hallgatják majd őket, de meg is osztják másokkal! Nem utolsósorban a hűséges vásárlóid is lesznek.

És most töltsd le a részletes Storytelling a marketingben e-bookot és munkafüzetet!

Van véleményed? Írd meg nekem...